Formació i divulgació

Com interpretar el valor nutricional de la xocolata?

Com interpretar el valor nutricional de la xocolata?

Marta Trias, de la consultora alimentària SAIA, ens explica el significat de l'etiquetatge.
Amb la finalitat de fer més entenedora l'etiqueta dels productes Blasi, la consultora alimentària SAIA ha definit els conceptes que apareixen a l'etiquetatge així com el valor nutricional. Per a fer-ho, ha pres com exemple una xocolata amb llet del 33% de cacau, de la qual s'han extret les següents explicacions:

VALOR NUTRICIONAL PER 100 g
La quantitat de calories i de nutrients es dóna sempre com a mínim per 100 grams de producte. És important saber la quantitat que mengem per saber les calories reals que estem consumint. L’energia es pot expressar en Kilocalories o kilojoules. 

VALOR ENRGÈTIC
Com veiem, uns 100g de xocolata ens aporta al voltant d’unes 500 Kcal per cada 100 grams, fet que es considera un producte concentrat en energia (>200 kcal/100 grams de producte). L’energia es pot expressar en Kilocalories o kilojoules.

GREIXOS
L'aportació de greix de la xocolata prové principalment de la mantega de cacau i, si porta llet, també part de la llet.

GREIXOS SATURATS
Els greixos contenen diferents proporcions d’àcids grassos saturats, mono-insaturats i poliinsaturats. A nivell legal, només cal especificar el percentatge de saturats. Encara que a la xocolata els greixos saturats són elevats, la xocolata conté un tipus d’àcid gras anomenat esteàric, del qual s’ha comprovat que té un efecte neutre en relació a l’augment del nivell de colesterol i els triglicèrids.

HIDRATS DE CARBONI
Aquests poden ser simples (p.e. sacarosa) o compostos ( p.e. midó). En el cas de la majoria de xocolates, aproximadament la meitat de les calories que aporta el producte provenen del sucre afegit en la seva formulació (sacarosa o sucre de taula) i una altra part prové del sucre aportat per la llet (lactosa). En el cas del cacau, el principal carbohidrat és el compost (el midó), i és pobre, encara que conté part de sucre senzill). La fibra només destaca en el cacau en pols i en la xocolata negra.

SUCRES
A nivell legal, cal especificar quina quantitat d'hidrats de carboni són sucres senzills. En aquest cas, la majoria de carbohidrats són sucres senzills (sacarosa i alguna part de lactosa). En el cas de les rajoles de xocolata sense sucre afegit, hi hauria sempre una mica de sucres senzills provinents del cacau.

PROTEÏNES
Les rajoles de xocolata en general tenen un baix contingut en proteïnes. Les que contenen llet tenen més quantitat provinent d’aquesta llet.

SAL
La xocolata té un contingut baix en sal (< a 0,25 ).